Dengang

Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Aabenraa

Aabenraa – som søfartsby

Januar 5, 2012

En ny bogserie til belysning af
Aabenraa som søfartsby er udkommet. Også
en ny portal til belysning af søfartshistorien er startet. Og så
fejerer Aabenraa Museum 125 år. I den forbindelse kan du fortælle
din egen søfartshistorie. Søfarten var allerede i 1700
– tallet det dominerende erhverv. Nu skal et forskningsprojekt belyse
det i international sammenhæng. Her kan du også
læse om Aabenraa – briggen Chicos triste skæbne.
 

Meinhardt

Georg Ludwig Meinhardt
ligger i dag begravet på Rinkenæs gamle kirkegård.

Han døde i 1900 og var kaptajn i Aabenraa.
Han overlevede hårdt såret et overfald af kinesiske pirater ombord
på briggen Chico af Aabenraa.  

Et rædselsfuldt døgn

Det var en dramatisk januar – 
dag i 1864, da en flok danske søfolk mødte deres endeligt mod kinesiske
pirater. Chico var blevet bugseret ud af Hongkongs Havn
den 21. januar med lasten fuld af ris.  

Våben blev gjort klar

Det regnede kraftigt og stormen tog til.
Kaptajn Ohlsen besluttede at anke op ved Leumoo
– passagen
ud for Hongkong,
for at vente på bedre vejr.

Den var en risikabel med nødvendig beslutning.
Det var også risikabelt, da netop dette farvand var kendt for
mange overfald fra skånselsøse kinesiske pirater. Kaptajnen forsøgte
at nedtone faren, men ansporet af førstestyrmanden Georg Ludvig
Meinhardt
indviligede han dog i at gøre våben ombord klar.  

Dette gjaldt dog ikke for skibets lille
kanon. Den turde man ikke klargøre. Man var bange for, at den ville
eksplodere. Den var i meget dårlig stand.  

Piraterne
kommer

Besætningen holdt vagt og om aftenen
ved 22 – tiden blev der råbt alarm. Man havde fået øje på 
to kinesiske junkere, der nærmede sig Chicos agterende.

Besætningen greb til våben, mens de
to kinesiske både bombaderede skibet med særdeles ildelugtende stinkbomber.

Stanken tvang besætningen under dæk,
hvor den forskansede sig i nogle kahytter.  

De første overfald

Pirater lovede ikke at krumme et hoved,
hvis de overgav sig og kom op på dækket. I den pressede og anspændte
situation valgte kaptajnen at stole på kineserne, forlod kahytten og
gik op på dækket.

Men her han overfaldet af kineserne og
alvorlig såret. Han døde senere af sine sår.  

Den næste, der kom op var førstestyrmand
Meinhardt.
Han blev også overfaldet af piraterne, der talte et
par hundrede stykker. 27 hug, knivstik og skudsår modtog han.  

Et sandt blodbad

Herefter udviklede det sig til et sandt
blodbad. Skibet blev plyndret og besætningen forlod det brændende
skib i sikker forvisning om, at Meinhardt
og matrosen Johan von Alsen
ligesom kaptajnen var døde.  

Meinhardt overlevede

Men det var Meinhardt
og matrosen ikke. Meinhardt
overlevede mirakuløst og i de tidligere morgentimer den 22. januar
sprang han overbord. Han blev reddet op af besætningen på en lille
båd.

Han vendte hjem til Aabenraa,
hvor han siden blev kaptajn og levede et langt liv på verdenshavene.  

Troels Køvedal fortalte

Dette var blot en af de mange historier
fra dengang Aabenraa spillede en stor rolle, som søfartsby.
Da Troels Kløvedal tog op af Yangtze
– floden
fulgte han også en del af Chicos
sejlrute.  

Og da jeg som HK – formand for
snart længe siden var med til at arrangere et Troels Kløvedal
– foredrag
Folkehjem,

fortalte han også om den dominerende rolle som Aabenraa
havde dengang som søfartsby.  

Udstillinger om pirater

På Orlogsmuseet
kan man frem til den 21. april 2012 se en udstilling om den danske flådes
kamp mod pirater på verdenshavene.  

Forskningsprojekt

Men fra Aabenraa

er der flere historier at fortælle. Det skal nu indgå i et omfattende
forskningsprojekt om Aabenraa –
søfarten
i 1800 – tallet. Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation
under Ministeriet for Forskning
har bevilliget 1,1 million kroner til formålet.  

Og formålet er at sætte Aabenraa
– søfarten
ind i en international sammenhæng. Projektet skal
også belyse i hvilken betydning den omfattende søfart havde for det
lille sønderjyske lokalsamfund. Vi har tidligere her på siden beskæftiget
os med emnet. Og her spiller Løjt Land
også en afgørende rolle.  

Det dominerende erhverv

Søfarten havde allerede fra 1700 –
tallet et omfang, som gjorde den til byens absolut dominerende erhverv.
I det følgende århundrede blomstrede det yderligere op, efter en midlertidig
nedgang under Napoleons – krigene.  

Fra Aabenraa
og ikke mindst det nærliggende Løjt land
bemandedes endda meget store skibe, som kunne ses overalt på de syv
have. Højdepunktet blev nået i 1879 med 43 skibe af en gennemsnitsstørrelse
på godt 166 kommercelæster.  

De fleste skibe var bygget på værfter
i og omkring hjembyen. Og det mest fantastiske var, at skibene for det
meste blev ejet af parthavere i Aabenraa og omegen (Løjt land).

Og Aabenraas søfartshistorie er ofte præget af familierelationer.  

Ny portal

Sidder der nu nogle læsere og interesserer
sig for søfart kan vi oplyse, at der netop er lanceret en ny portal,
Udkigsposten – historisk søfartsportal.

Denne giver et overblik over, hvor man kan studere dansk søfartshistorie
og maritim dansk kulturarv.  

Skrifter til Aabenraas Søfartshistorie

En ny serie bøger er også startet.
Den hedder: 

  • Skrifter til Aabenraas
    Søfartshistorie

 
 

Diamant Petersen

Foreløbig er der kommet to bøger i
serien:

Den ene handler om Diamant Petersen.
Det er historien om Johan Peter Petersen,
der var kaptajn og diamanthandler i 1870ernes Sydafrika.

Han vendte hjem og bosatte sig i Aabenraa.  

Fischers erindringer

Den første bog i serien er Carl Christian
Fischers erindringer.
Han stak til søs allerede som 15årig. I
1864 tog han styremandseksamen i Flensborg.
Han deltog samme år i krigen på dansk side. Derefter sejlede han hovedsagelig
på fjernøsten, indtil han i 1882 gik i land i Aabenraa.
Han viede derefter sit liv i den nationale kamp.  

Fischer
var født på Posekær Teglværk.
Han tog både japansk og engelsk kaptajnseksamen. Han førte skib i
både siamesisk og japansk tjeneste. Ved et forlis i Østen
mistede han alle side personlige papirer. Og det benyttede preusserne
sig af ved at chikanere ham.  

Fortæl din søfartshistorie

Søfartsmuseet
i Aabenraa kan i 2012 fejre 125 års fødselsdag. Tænk museet
blev grundlagt allerede i 1887. Og nu inviterer museet alle, der har
en historie at fortælle om sønderjysk søfartshistorie, at fortælle
den. Og det kunne jo være at vi herfra skal bidrage. Vi har tidligere
her på siden fortalt om nogle episoder, som vi selv har oplevet i de
sønderjyske farvande.  

Hvis du vil vide mere: 

 

Læs:

  • Flere skibe i Aabenraa
  • Kysten ud for Aabenraa
    1863 – 1864
  • Løjt land
    – nordøst for Aabenraa
  • Skibe fra Aabenraa
  • samt andre artikler fra
    Aabenraa og Løjt land


Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Aabenraa