Dengang

Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Tønder

Bombeangreb mod Tønder

November 14, 2007

Allerede i 1916 forsøgte englænderne
at flyve mod Tønder for at bombe Zeppelinbasen.  Men de måtte
vende om, afstanden var for stor. 

Angreb fra hangarskib

Den 19. juli 1918 startede
syv fly fra hangarskibet HMS Furious i to grupper. Skibet lå 150 km
nord – nordvest for Tønder. Kl. 04.32 blev der fra luftmeldeposten
ved Skærbæk slået alarm.

Målet var Zeppelinbasen nord
for Tønder. Kl. 4.35 indledtes angrebet. Dobbelthallen Toska blev ramt
af ialt 5 bomber, og to luftskibe udbrændte. En bombe ramte også jernbanesporet
ved basen.

De fem jagerfly der var tilnyttet
basen var trukket tilbage til andre opgaver.

Efter angrebet fløj flyene
i lav højde væk over Gallehus Skov. 

Klokken 5.00 blev basen igen
angrebet. Det var de sidste tre af de syv fly der var lettet fra hangarskibet.
Et af flyene måtte dog returnere på grund af motorvanskeligheder.
Nu var mandskabet på basen klar. Man skød både med kanoner og geværer,
uden dog at ramme flyene.

Efter angrebene kunne man konstatere
11 bombenedslag, heraf 9 på basen. 

Piloternes skæbne

Fra første angrebsgruppe nåede
kun kaptajn Dickson ud til den engelske flåde. Ikke hangarskibet, men
en mindre destroyerflåde, omkring 40 sømil vest for Blåvandshuk.
De to andre fra første angreb måtte nødlande i Danmark. Kaptajn Jackson
gik ned vest for Guldager, og Løjtnant Williams landede ved Høje Knolde
på Skallingen.

Efter landingen satte de ild
til deres fly, så de ikke skulle falde i tyskernes hænder. 

Heller ikke piloterne fra anden
angreb nåede tilbage. Efter en dramatisk tur landede kaptajn Smidt
midt ude i det minefyldte farvand, men så tæt ved destroyerflåden,
at han kunne blive samlet op.

Løtnant Yelett forsvandt sporløst
i Vesterhavet. Løjtnant Dawson nødlandede i nærheden af Lyngvig Fyr
på Holmsland Klit. 

De tre piloter, der nødlandede
i Danmark blev interneret, men det lykkedes dem at undslippe til England,
tidlig nok til de atter engang drog i krig.

Det var hvis nok første gang,
der blev udført et angreb fra et skib.  

Tøndringerne stormede til.
De ville betragte skaderne. Tyskerne fik held til at  at nedgøre
skaderne gennem medierne i Tønder. Niels Bøgh Andersen kunne helt
fra Aventoft se røg efter luftangrebet. 

Efter angrebene indså tyskerne
at basen lå lidt udsat. Derfor blev den fremover kun brugt til nødlandinger.  

Krudt – skure

Egentlig skulle der også være
sprunget bomber, da tyskerne invaderede landet. I små  skure langs
banestrækningenre var der placeret en masse sprængstoffer. Sprængninger
skulle have ødelagt broer, så tyskerne ikke via jernbanen kunne komme
videre. Men der blev aldrig givet ordre til dette. Og tyskerne vidste
åbenbart, at disse skurer forefandtes.  

Bygning jævnes med jorden

Den 11. juni 1942 var en sort
dag for Tønder. 4 personer blev dræbt og 16 blev såret, da en bygning
(Jernbanegade 10)  i nærheden af stationen nærmest blev jævnet
med jorden.

En dyrlæge og hans datter
var blandt de dræbte. De var egentlig flyttet men var vendt tilbage
for at rydde op.

Der var murbrokker, glassplinter
og støv over det hele. En anden bombe var faldet på den anden side
af Kongevej.

På stationen var der vild
panik. Folk skreg. 

Ud af kurs

To engelske jagerfly var kommet
ud af kurs. De var omkring 20 km nordligere end de havde regnet med.
Ja de troede, at de var i Niebüll, der havde direkte forbindelse til
Sild. Derfor var det et oplagt bombemål.

Men klokken 18.58 drønede
de to fly ind over Tønder og fra 50 meters højde kastede de deres
500 punds sprængbomber. Flight Sergent Rowland drejede af mod vest
og fløj hjem ad.

Den første bombe havde ramt
jernbaneterrænet 40 meter fra banegården, men var ikke eksploderet,
men rikochetterede derfra gennem en mur, gennem en have, tværs over
Jernbanegade og endte i kælderetagen i ejendommen Jernbanegade 10,
hvor den eksploderede sammen med en anden bombe fra samme fly. 

Virkningerne var frygtelige.

De to øvrige bomber var faldet
i nærheden og havde forvoldt stor skade på flere ejendomme.  

Flight Lieutenant Hughes havde
endnu ikke smidt sine bomber. Han valgte at følge jernbanen nord på.
Kl. 19.10 angreb han et tog mellem Døstrup og Skærbæk. Lokomotivføreren
var død på stedet. Fyrbøderen døde et par dage senere.

Det engeske fly styrtede ned
5 minutter senere ved Rejsby, skudt ned af en tysk jager. 

Sabotage

16. april 1943 opstod der en
brand i DSB`s oliedepot. Også ved Tønder Øst blev der foretaget en
sabotageaktion. I forbindelse med Tønders 700 års jubilæum i 1943
skete der en række sabotageaktioner. 

Under krigen saboterede man
seks lokomotiver ved at putte patroner i skorstenene. Det skete den
1. maj  Også den 1. juni 1943 hørtes der eksplosioner ved remissen.
Senere lykkedes det at køre et lokomotiv i Vidåen. Det tog tyskerne
tre uger, at få den op af åen.

Flere gange blev strækningerne
Tønder – Esbjerg og Tønder  – Tinglev Banen udsat for sabotage.
Og en stor del af dette sprængstogf blev opbevaret i marsken i nærheden
af Højer.  

Angreb på samme bygning

Natten mellem den 14. april
og 15. april 1945 kastede en engelsk jager en bombe mod stationen. Men
desværre ramte bomben forbi målet og direkte ind i den genoprettede
bygning på Jernbanegade. Bygningen blev nærmest halveret. I ruinerne
fandt man 5 dræbte og 7 sårede.

Angrebet kom så pludselig,
at luftalarmerne ikke gik i gang. 

Under krigen blev Tønder Frivillige
Brandværn alameret hele 150 gange under luftalarmer. Ved Rørkær omkom
også to som følge af bombenagreb.  

Bomber efter befrielsen

Også efter befrielsen var
der bomber i Tønder. Fire forretninger i hovedgaden samt Hostrups Hotel
blev udsat for sabotage af frihedskæmpere. Tre uger efter befrielsen
hørtes der også skud i Tønder. Det var frihedskæmpere, der kæmpede
mod Hipo – folk.


Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Tønder